Is de eindebestemming Parijs? Sla dan rechtsaf. Is de eindbestemming Londen? Sla dan linksaf.
Net zoals je in een autorit keuzes kunt maken welke richting je op wilt gaan kun je in je computerprogramma verschillende stukken code aanspreken op basis van keuzes.
Dit kan bijvoorbeeld op basis van gebruikersinvoer zijn. Bijvoorbeeld: De speler van het spel vult zijn of haar leeftijd in. Als de gebruiker minimaal 18 jaar is wordt toegang verschaft. Zo niet, dan wordt een foutmelding getoond).
Een ander voorbeeld: Als het na 18:00 is zegt het programma “goedenavond”).
Schematisch kun je zo’n als-dan situatie als volgt weergeven:
Je ziet dat in bovenstaande tekst dat als vetgedrukt is. Dit soort
keuzes in je programma maak je namelijk meestal met behulp van de
engelse vertaling van als: if
.
Nog een paar voorbeelden: Bij een game kan het zijn dat je pas naar een volgend level mag als je het vereiste puntenaantal bereikt hebt. Een rij-examen mag je aanvragen als je minimaal 17 jaar oud bent.
Met een if statement kun je ook meerdere situaties van elkaar onderscheiden. Is de gebruiker ouder dan 12? Doe dan actie 1. Is de gebruiker ouder dan 16? Doe dan actie 2. Is de gebruiker ouder dan 18? Doe dan actie 3. Enzovoort.
In code ziet dat er in PHP als volgt uit:
$age = 13;
if ($age >= 18) {
echo "U heeft toegang tot de volledige site";
} elseif ($age >= 16) {
echo "Je hebt toegang tot een gedeelte van de site";
} elseif ($age >= 12) {
echo "Je hebt toegang als er een ouder/verzorger aanwezig is";
} else {
echo "Sorry, deze site is voor iedereen van 12 jaar en ouder";
}
De officiële documentatie mbt if-statements vind je op: